Er zijn heel wat mensen in mijn omgeving en misschien herken je het bij jezelf ook, die niet ècht voelen. En daarmee bedoel ik dat ze vooral uit hun hoofd leven en niet meer in contact staan met wie ze werkelijk in de kern zijn en welke waarden hierbij horen. In dit blog ga ik hier verder op in en vertel ik hoe je meer in contact kunt komen met jouw gevoelswereld.

Gevoelens versus emoties

Hoewel er diverse theorieën zijn over emoties en gevoelens zien we in de basis een aantal verschillen. Zo staan emoties vaak in contact met je instincten en bekkengebied, komen ze krachtig en snel op en kunnen ze ook snel weer afnemen (mits je niet aan deze emotie vast blijft houden). Gevoelens staan in contact met je hart en borstgebied. Zij komen langzamer op en blijven meer op de achtergrond en nemen geleidelijk af (afhankelijk van wat je ermee doet).

 

Emoties staan in contact met je behoeften en gevoelens met je verlangens. Behoeften hebben te maken met instinctieve signalen die aangeven wat jij nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen (basisbehoeften). Ze spelen daarmee een grote rol bij hoe jij je leven inricht.

 

Gevoelens staan in contact met je verlangens en voeden zich met inspiratie. Inspiratie voor een leven vanuit rust, zingeving en balans.

 

In principe helpen zowel emoties en gevoelens om richting aan je leven te geven en om je leven zo in te vullen als waar jij je goed bij voelt, maar je kunt je voorstellen dat je voor het echt voelen van je gevoelswereld meer aandacht nodig hebt dan voor emoties. Emoties overvallen ons vaak en gevoelens ‘hoor’ je pas als je ze rustig de ruimte geeft. Herken je dat?

Je hebt emoties en gevoelens

Het is vaak eng om écht te voelen of om emoties toe te staan. Je hebt dan het gevoel dat je jouw emoties en gevoelens bent. Je identificeert je ermee. Hierdoor kun je de kern van ‘jouw zijn’ als het ware niet meer los zien van wat je voelt. Daarom kiezen mensen vaak (on)bewust om niet of minder te voelen. Natuurlijk spelen hier veel factoren in mee, zoals voorbeelden uit je jeugd, ervaring in je omgeving en wellicht traumatische of negatieve gebeurtenissen die je hebt meegemaakt.

 

Door je te identificeren met wat je voelt of de emoties die je ervaart, is het lastig om objectief te kijken naar een situatie of gebeurtenis. Je ziet alleen jouw waarheid en reageert daarop. Maar iedereen heeft zijn eigen waarheid, waardoor je merkt dat in situaties met veel emoties mensen elkaar ook niet goed lijken te begrijpen. Pas als de personen in kwestie zich los zien van de emoties die ze ervaren, ze hebben emoties, dan staan ze open voor andere waarheden en komt er sneller een oplossing voor de situatie of het probleem. Je komt dichter tot elkaar.

Je richt je leven dan in ‘zoals het hoort’

Niet voelen

Emoties en gevoelens buiten de deur houden lijkt misschien een oplossing. Het risico is echter dat je ook geen contact meer hebt met je behoeften en verlangens en daardoor mogelijk een heel onbevredigend leven gaat leiden. Je richt je leven dan bijvoorbeeld in op zoals je denkt dat het hoort of zoals je ouders dat deden. Dat hoeft niet slecht te zijn, mits je daar vanuit je behoeften en verlangens ook zelf voor kiest.

 

Ook zul je je eerder laten leiden door andermans waarheid, omdat je zelf niet goed weet wat ‘jouw waarheid’ is.

Goed voelen

Om je goed te voelen is het dus cruciaal om te durven voelen. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je niet wordt overspoeld door emoties en gevoelens? Zeker als je al een tijdje vanuit je hoofd leeft is het belangrijk om het te doseren. Zet niet gelijk ‘alle poorten’ open 🙂

 

Als er traumatische of negatieve gebeurtenissen zijn geweest die je nog niet hebt verwerkt, raad ik je  aan om het toelaten van emoties onder begeleiding te doen en dit ook te bespreken met je huisarts, zodat deze je zo nodig kan verwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog.

 

De volgende dingen kun je doen om meer in contact te komen met je emoties en gevoelens:

  • Wandelen in de natuur
  • Flowschrijven of journallen
  • Dagdromen
  • Mediteren (check de helende meditatie van deze maand)
  • Ademhalingsoefeningen
  • Naar het wateroppervlak (of mooi uitzicht) kijken
  • Met een kop thee of koffie op de bank en mindful je kopje leeg drinken.
  • Je omringen met gelijkgestemden
  • Observeren wat je voelt in je lichaam, zonder oordeel

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar hier zit vast iets voor je tussen wat je kunt doen of waar je zelfs al mee bezig bent!

 

Vooral schrijven kan erg opluchten als je voelt dat er veel emoties en gevoelens naar boven komen. Je kunt gewoon opschrijven wat er op komt, vergeet leestekens en dergelijke, laat het stromen en gooi het eventueel daarna weg als je dat fijner vindt.

 

Je kunt als je in contact komt met emoties en gevoelens altijd stoppen als het teveel wordt. Op een later moment kun je de oefening dan weer oppakken. En vergeet niet: je hebt emoties en gevoelens, je bent ze niet!

Alles is er

Nog een laatste reminder die ik je wil meegeven. Maak ruimte voor alle emoties en gevoelens, zonder oordeel. Zodra je ze ruimte geeft en laat zijn, kunnen ze makkelijker losgelaten worden. En zelfs het loslaten is geen doel op zich, want dan houd je ze toch vast (er moet dan resultaat zijn). Juist door alles er te laten zijn, zonder resultaat, ervaar je ruimte en kom je dichter bij je kern. Bij je gevoelens die je meer vertellen over je verlangens.


Laat me weten of dit blog je inspireert! Mocht je vragen hebben, neem gerust contact met mij op dan denk ik met je mee.

De School voor Moeders is er zodat je jouw persoonlijke groei niet alleen hoeft te doen, je kunt hier steun vinden bij wat je bezig houdt als moeder en vrouw.

Scroll naar top