Gezondheid & Balans: Zo zorg jij goed voor lichaam en geest in december (10 tips)

Ja dé speciale maand van het jaar is weer bijna aangebroken.. de maand van die oude man met witte baard (of eigenlijk 2 oude mannen met witte baard) en alle spanning en snoep die erbij komt kijken. De maand van feest, van drukte om het vinden van cadeautjes, van feestelijke gerechten, deadlines, versieringen en kerstborrels. Een maand waarvan de één geniet en waarvan de ander blij is als deze weer voorbij is. Bij welk team hoor jij?

“Hoe zorg jij in zo’n drukke maand goed voor jezelf?”

Persoonlijk vind ik het nogal een hectische maand met aan de ene kant leuke activiteiten en gezelligheid, maar daarnaast vooral een hoop drukte, geregel en gesnoep. Stiekem ben ik na 1 week die oude man met witte baard en paard al zat. De kinderen stuiteren alle kanten op en laat ik nu net een zwak hebben voor chocolade! Verder hebben we veel verjaardagen, lekker handig in zo’n feestmaand, maar goed sommige dingen zijn niet te sturen, dus we feesten door 🙂

“..om in balans te blijven heb ik 10 tips voor je “

Om in deze feestmaand in balans te blijven heb ik 10 tips voor je op een rijtje gezet. Deze tips pas ik toe om vooral te genieten en mij minder gehaast te voelen in deze hectische maand. Daarnaast helpt het om niet helemaal los te gaan met al het eten en drinken, waardoor ik mij zo fit mogelijk kan blijven voelen.

1. Kies bewust aan wie of wat je je tijd en aandacht besteed.

Kies welke activiteiten jij deze maand gaat doen en welke je overslaat. Wat vind jij leuk? Wat is belangrijk? Welke kun je missen? Houd het overzichtelijk en haalbaar. Je hoeft niet op alle kerstborrels of uitnodigingen in te gaan. Probeer te doen wat je energie geeft. En het is handig om deze maand ook tijd voor jezelf te plannen, vergeet jezelf niet in alle drukte. Zet het in je agenda, dan schiet het er minder bij in!

2. Koop gedoseerd in en zorg voor minder verleidingen in huis.

Het heeft in ons huishouden geen zin om een zak kruidnootjes of snoepgoed op maandag in huis te halen als het voor het weekend is…Dus als jij daar ook gevoelig voor bent. Haal het dan liever pas op de dag zelf of voordat je het wilt eten. Simpel, maar vaak effectief.

3. Ga op tijd naar bed.

Als je voldoende nachtrust hebt gehad ervaar je de dag en deze drukke maand heel anders. Bovendien is het ook nog eens voor je gezondheid slim, omdat je door op tijd naar bed te gaan meer kans hebt op een goed nachtrust en je lichaam beter kan herstellen. Plus minder kans om te snaaien, want als het tijd is om naar bed te gaan krijg je eerder lekkere trek. Dus heel belangrijk om goed te slapen. Met kinderen is de kans ook nog eens groot, dat ze -zolang die oude man met witte baard in het land is – onrustiger slapen of je extra vroeg wekken om te zien of er iets in hun schoen zit. Dus hoe fijn is het als je dan ’s avonds al eerder in bed lag?

4. Laat je niet verleiden in de supermarkt.

Pepernoten vanaf september in de winkels. Magazines met lekkere feestgerechten en alvast proeflekkernijen in de winkels om jouw feestmaaltijd tot in de puntjes voor te bereiden. Houd je aan je eigen tijdsplanning (maak deze als je die nog niet hebt) wat betreft voorbereidingen voor bijvoorbeeld een kerstdiner. Laat je niet gek maken door al het lekkers wat in de supermarkt naar je lonkt. Schrijf op een briefje welke boodschappen je nodig hebt en loopt de rest lekker voorbij. Denk bijvoorbeeld: “Doei! Dag hoor. Mij niet gezien”. En loop met een glimlach op je gezicht naar je producten waar je voor kwam.

5. Zorg voor voldoende beweging.

In zo’n drukke maand en vaak wisselvallig weer wil het bewegen er vaak bij inschieten. Hierdoor voel je je sneller vermoeid en kan je makkelijker ‘vanuit je hoofd leven’ wat meer onrust en gehaast gevoel geeft. Het is niet voor niets, dat als je je meer focust op je lijf en dus beweging, dat je je vaak meteen beter voelt. Denk ook aan een wandeling tussen de bedrijven door of even op de fiets naar de winkel. Alles helpt mee!

6. Mediteer of doe ademhalingsoefeningen.

Begin de dag rustig en met een heldere geest door een (korte) meditatie of ademhalingsoefening. Er zijn veel (gratis) apps te vinden met leuke korte oefeningen, denk aan Aura, Calm, Breathe of de app Meditationmoments. Hierdoor start je relaxter op en zul je merken dat je minder snel uit balans raakt door alle beslommeringen van de dag.

7. Houd overzicht in je ‘extra’s & uitzonderingen’.

Natuurlijk kun je wat extra’s nemen, zeker als je gek bent op marsepein, chocolade, oliebollen of andere lekkernijen in deze feestmaand. Houd wel in de gaten hoe vaak je dit doet en pas eventueel de grootte van de portie aan, zodat alles wel in verhouding blijft. Blijf ook ‘normaal’ eten, zie ook punt 9.

8. Sta stil bij wat er is in jouw leven en oefen dankbaarheid.

Zelf maak ik van deze maand ook graag gebruik om de balans op te maken. Waar ben ik dankbaar voor dit jaar, wat zijn mijn wensen en intenties voor het komende jaar. Ook sta ik stil bij de vraag: “wat is nu echt belangrijk?”. Als je jezelf deze vraag stelt en erover nadenkt, kom je misschien tot de conclusie dat je dankbaar bent voor veel ‘dingen’, mensen en situaties in je leven. Je voelt je vervuld en gevoed waardoor je minder verleid wordt om mee te gaan in het overeten en de overconsumptie die als keerzijde van deze feestmaand vaak voorkomen. Wat je bewust aandacht en liefde geeft groeit, oprechte dankbaarheid is heel krachtig!

9. Blijf regelmatig eten.

In een drukke periode kan het soms lastig zijn om regelmatig te blijven eten en drinken. Je slaat eerder een maaltijd over of je wilt compenseren voor het eten of drinken van snoeperijen, snacks of ongezonde maaltijden. Juist het aanhouden van regelmaat in je voeding zal er voor zorgen dat je sterker in je schoenen staat om snaaigedrag te voorkomen. Het zal bijvoorbeeld makkelijker zijn om maat te houden. Daarnaast zorg je ervoor dat je je zo fit mogelijk kan voelen, omdat je je lichaam meer voed met eten waar je lichaam écht iets aan heeft.

10. Geniet!

Deze lijst wil ik afsluiten met genieten, want het is natuurlijk belangrijk dat je ook gewoon kan genieten van de gezellige momenten én van lekker eten en drinken. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dus liever minder eten of drinken van iets wat écht lekker is dan jezelf onbewust overeten met een product wat zo lekker eigenlijk toch niet is. Zorg ervoor dat je bewust geniet, ogen dicht en proef echt wat je in je mond stopt!

Wat is jouw tip om in december jezelf niet te verliezen in de drukte, de overconsumptie en het eetfestijn? Deel hem in de reacties met mij.


Voel je vrij om deze blog met bronvermelding te delen onder je vrienden of familie. Het is niet toegestaan om deze tekst zonder mijn toestemming te gebruiken voor je eigen dienstverlening (zakelijk belang).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top